21 Mart 2013 Perşembe

Gastronomi ve Turizm

 


Gastronomiyi “yiyecek ve içecek kültürünün bilime ve sanata dönüşmesi” olarak da nitelendirebiliriz. 
İnsanların beslenme ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeler de gerek ulusal gerekse uluslar arası alanda gittikçe gelişme göstermiştir. Bu kavramın ilk tanımını yapmış olan kişi, Brillat-savarin. Brillat-savarin,  1725-1826 yılları arasında Fransa’da yaşamış ve “tadın fizyolojisi” isimli çok ünlü kitabı yazmış olan ünlü bir “gastronom”. Brillat-savarin’e göre gastronomi; “insanın beslenmesi ile ilgili olan her şeyin sistematik bir incelemesi” anlamına geliyor. 
Bu çerçevede, kişilerin yiyecek-içecek işletmelerinin ürettiği mal ve hizmet olan talebi ülke ekonomilerine ve hizmet endüstrisinin büyümesine katkı sağlamıştır. 
Dünya turizm pastasından payını artırmak isteyen ülkeler: turizmin çeşitlendirilmesi ve 12 aya yayılması için ülkelerin turistik ürün bileşenlerinde cazibe- çekicilik unsurunu yeterli bulmayıp kültürel öğeleri, özellikle de gastronomi kültürünü ön plana çıkarmak istemektedirler. 
Böylece gastronomi turizmle bütünleşerek gerek iç, gerekse dış turizmde önemini artırarak, ülke ekonomisine de artı gelir olarak katkıda bulunmaktadır.
Turistlerin destinasyon seçiminde de etkili olabilmektedir. 
Çünkü ülke mutfaklarını tanımaya, mutfak kültürlerini araştırmaya yönelik seyahatler günümüzde gittikçe artmaktadır. 
Turizm olayına katılan her turist gittiği ülkenin yemeğini, bir başka şekille mutfağını da merak eder. 
Bu nedenle seyahat acentelerinin paket programları incelendiğinde, gastronominin tur programları içerisinde ağırlık oluşturduğu görülmektedir.
 Uluslararası turizmin gelişim trendi incelendiğinde Avrupa’nın özellikle de Akdeniz’in önemli bir yere sahip olduğu görülür. 
Ancak uluslararası turizm talebinin de artık Akdeniz’de İspanya, Fransa ve İtalya gibi ülkeler yerine, alternatif ülkelere; Türkiye, Yunanistan, Tunus, Mısır yönelme eğilimi içerisinde bulunduğu gözlenmektedir.
Bunun en başta gelen etkilerden biri Akdeniz ülkelerinden çoğunun kültürel potansiyel açısından elverişliliğidir. 
Turizm sektörü büyümek ve çeşitliliğini arttırmak için gastronominin çekiciliğinden yararlanmak ve mutfak kültürü olarak nitelendirilmektedir. 
Turizm açısından, yiyecek ve içecek kültürü olarak tanımlanabilecek olan gastronomi, gerek iç ve gerekse dış turizm için vazgeçilmez bir unsurdur. 
Mutfak ve mutfak kültürü, turist için destinasyon tercihinde en çok ilgi duyulan çekicilik unsuru olmaktadır (ALİ ÖZÇİL)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder